Φλεγμονή προστάτη και συμπτώματα: Πώς εκδηλώνεται & πώς αντιμετωπίζεται

20 Δεκεμβρίου 2023
φλεγμονή προστάτη συμπτώματα

Hand holding crotch. Urinary Tract Infection. Cystitis

Η φλεγμονή του προστάτη, ή προστατίτιδα, είναι μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από τη φλεγμονή του προστάτη αδένα. Είναι μια από τις πιο συχνές ουρολογικές διαταραχές και μπορεί να επηρεάσει άνδρες όλων των ηλικιών. Ο επιπολασμός της προστατίτιδας ποικίλλει, με εκτιμήσεις να κυμαίνονται από 2% έως 10% του ανδρικού πληθυσμού. Αυτή η πάθηση σχετίζεται με ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, τα οποία μπορεί να είναι οδυνηρά και να επηρεάσουν την ποιότητα ζωής ενός άνδρα. Η φλεγμονή του προστάτη μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση, γεγονός που καθιστά αναγκαία την εφαρμογή στοχευμένων θεραπευτικών σχεδίων για την ανακούφιση της ενόχλησης που σχετίζεται με αυτή την πάθηση.

Ταξινόμηση της προστατίτιδας

Η προστατίτιδα ταξινομείται σε τέσσερις κύριες κατηγορίες, οι οποίες περιλαμβάνουν την οξεία βακτηριακή προστατίτιδα, τη χρόνια προστατίτιδα και την ασυμπτωματική φλεγμονώδη προστατίτιδα. Η χρόνια φλεγμονή του προστάτη διακρίνεται σε χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα και σε χρόνια μη-βακτηριακή προστατίτιδα η οποία αναφέρεται εναλλακτικά ως χρόνιο μη-βακτηριακό σύνδρομο του πυελικού άλγους ή προστατοπάθεια. Η χρόνια φλεγμονή του προστάτη προκαλεί συμπτώματα τα οποία διαρκούν συνήθως για χρονικό διάστημα 3 μηνών. Βέβαια, κάθε τύπος φλεγμονής του προστάτη σχετίζεται με διαφορετικά συμπτώματα, αιτίες και θεραπευτικές προσεγγίσεις.

Φλεγμονή προστάτη και συμπτώματα

Η φλεγμονή του προστάτη προκαλεί συμπτώματα τα οποία μπορεί να ποικίλλουν ευρέως ανάλογα με τον συγκεκριμένο τύπο προστατίτιδας και τη σοβαρότητά της. Είναι απαραίτητη η αναγνώριση αυτών των συμπτωμάτων για να διευκολυνθεί η έγκαιρη διάγνωση και η εφαρμογή του κατάλληλου θεραπευτικού σχεδίου. Σε περίπτωση που εκδηλωθεί οξεία βακτηριακή φλεγμονή του προστάτη τα συμπτώματα περιλαμβάνουν την εκδήλωση ξαφνικού και έντονου πόνου στην κάτω κοιλιακή χώρα, στο κάτω μέρος της πλάτης, στο ορθό ή στο περίνεο, υψηλό πυρετό και ρίγη, συχνή, επιτακτική ανάγκη για ούρηση η οποία είναι επώδυνη, αιματουρία ή αδυναμία πλήρους αδειάσματος της ουροδόχου κύστης.

Σε περίπτωση που εκδηλωθεί χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα τα συμπτώματα που εκδηλώνονται περιλαμβάνουν υποτροπιάζουσες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος, συχνουρία, πυελικό ή περινεϊκό πόνο, ενόχληση κατά τη διάρκεια και μετά την εκσπερμάτιση. Η φλεγμονή αυτή του προστάτη προκαλεί συμπτώματα που γενικά μπορεί να έρχονται και να παρέρχονται για μεγάλο χρονικό διάστημα, ταλαιπωρώντας τον ασθενή. Στη χρόνια προστατίτιδα/ σύνδρομο χρόνιου πυελικού πόνου τα συμπτώματα που εκδηλώνονται είναι αρχικά ο χρόνιος πυελικός πόνος που διαρκεί τουλάχιστον τρεις μήνες. Εμφανίζεται επίσης πόνος στο περίνεο, στους όρχεις ή στο κάτω μέρος της πλάτης, συχνή και επείγουσα ανάγκη για ούρηση και επώδυνη εκσπερμάτιση, ωστόσο δεν υπάρχουν ενδείξεις βακτηριακής μόλυνσης. Η ασυμπτωματική φλεγμονώδης προστατίτιδα εκδηλώνεται χωρίς εμφανή συμπτώματα, ενώ συνήθως η φλεγμονή του προστάτη ανιχνεύτηκε τυχαία κατά τη διάρκεια ιατρικών εξετάσεων που πραγματοποιήθηκαν για άλλο λόγο.

Φλεγμονή προστάτη και θεραπεία για τα συμπτώματα

Η θεραπεία της φλεγμονής του προστάτη εξαρτάται από τον τύπο της προστατίτιδας και την υποκείμενη αιτία της. Σε περίπτωση που εκδηλωθεί οξεία βακτηριακή φλεγμονή του προστάτη η θεραπεία για τα συμπτώματα περιλαμβάνει νοσηλεία για ενδοφλέβια αντιβίωση, διαχείριση του πόνου με αναλγητικά φάρμακα και διαρκή ενυδάτωση, ενώ ενδέχεται να χρειαστεί χειρουργική παροχέτευση σε σπάνιες περιπτώσεις. Η χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα αντιμετωπίζεται με λήψη από του στόματος αντιβιοτικών και αναλγητικών φαρμάκων για τη διαχείριση του πόνου, ενώ μπορεί να έχει ένδειξη και η αντιμετώπιση τυχόν υποκείμενων ανατομικών προβλημάτων. Η χρόνια προστατίτιδα μη βακτηριακής αιτιολογίας αντιμετωπίζεται με χορήγηση παυσίπονων και άλφα-αναστολέων για τη χαλάρωση των μυών του προστάτη και της ουροδόχου κύστης. Η διαχείριση του άγχους και η ψυχολογική συμβουλευτική μπορεί να λειτουργήσουν επίσης ευεργετικά. Στην ασυμπτωματική φλεγμονώδη προστατίτιδα συνιστάται παρακολούθηση χωρίς θεραπεία, καθώς συνήθως δεν προκαλεί συμπτώματα.

Η φλεγμονή του προστάτη είναι μια κοινή ουρολογική πάθηση που μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από ενοχλητικά συμπτώματα σε προσβεβλημένα άτομα. Η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων και η ακριβής διάγνωση είναι ζωτικής σημασίας για την εφαρμογή κατάλληλων θεραπευτικών στρατηγικών. Η επιλογή της θεραπείας εξαρτάται από τον τύπο της προστατίτιδας και την υποκείμενη αιτία της. Η σωστή διαχείριση μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής για όσους υποφέρουν από αυτή την πάθηση. Ο Χειρουργός Ουρολόγος Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης εφαρμόζει την κατάλληλη θεραπεία για την αντιμετώπιση κάθε τύπου προστατίτιδας.