Εγχείρηση προστάτη
Εγχείρηση προστάτη: Πότε η καλοήθης υπερπλασία αντιμετωπίζεται χειρουργικά;
12 Ιουνίου 2023
φλεγμονή προστάτη συμπτώματα
Φλεγμονή προστάτη και συμπτώματα: Πώς εκδηλώνεται & πώς αντιμετωπίζεται
17 Νοεμβρίου 2023

Young man holding his crotch suffering from Diarrhea, incontinence, prostatitis, venereal disease. Healthcare concept.

Οι πέτρες στην ουροδόχο κύστη είναι μια σχετικά συχνή ουρολογική πάθηση που χαρακτηρίζεται από το σχηματισμό λίθων ή ανοργανοποιημένων εναποθέσεων εντός της ουροδόχου κύστης. Ενώ μπορεί να επηρεάσουν άτομα όλων των ηλικιών και φύλων, τείνουν να εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα σε άνδρες άνω των 50 ετών. Μια πέτρα στην ουροδόχο κύστη μπορεί να προκαλέσει μια σειρά δυσάρεστων συμπτωμάτων, δυσχεραίνοντας εν τέλει την ποιότητα ζωής του πάσχοντα. Η κατανόηση των υποκείμενων αιτιών, η αναγνώριση των συμπτωμάτων και η διερεύνηση των διαθέσιμων επιλογών θεραπείας είναι απαραίτητες παράμετροι για την αποτελεσματική διαχείριση της πάθησης.

Πέτρα στην ουροδόχο κύστη: Αίτια

Μια πέτρα στην ουροδόχο κύστη σχηματίζονται όταν υπάρχει ανισορροπία μεταξύ των ουσιών που προάγουν τον σχηματισμό κρυστάλλων (όπως το ασβέστιο, το οξαλικό και το ουρικό οξύ) και εκείνων που τον αναστέλλουν (όπως το κιτρικό οξύ και το μαγνήσιο) στα ούρα. Διάφοροι παράγοντες συμβάλλουν σε αυτή την ανισορροπία. Αρχικά, όταν τα ούρα παραμένουν στην ουροδόχο κύστη για παρατεταμένες περιόδους, μπορεί να συγκεντρωθούν, αυξάνοντας την πιθανότητα σχηματισμού κρυστάλλων. Αυτό συχνά συνδέεται με καταστάσεις όπως η κατακράτηση ούρων, η καλοήθης υπερπλασία προστάτη (στους άνδρες) ή η νευρογενής δυσλειτουργία της ουροδόχου κύστης. Οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος μπορεί επίσης να οδηγήσουν στο σχηματισμό λίθων.

Παράλληλα, η ανεπαρκής πρόσληψη υγρών μειώνει τον όγκο των παραγόμενων ούρων, οδηγώντας σε υψηλότερες συγκεντρώσεις ουσιών που σχηματίζουν πέτρες στο ουροποιητικό σύστημα. Η συχνή κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν οξαλικά (όπως σπανάκι ή ξηροί καρποί) ή τροφές πλούσιες σε πουρίνες, οι οποίες βρίσκονται σε υψηλή συγκέντρωση στο κρέας των εσωτερικών οργάνων των ζώων, όπως το συκώτι, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο συγκεκριμένων τύπων λίθων στην ουροδόχο κύστη. Τέλος, ορισμένες παθήσεις, όπως ο υπερπαραθυρεοειδισμός και οι χρόνιες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος, μπορούν να προδιαθέσουν τα άτομα σε σχηματισμό λίθων στην ουροδόχο κύστη.

Συμπτώματα των λίθων της ουροδόχου κύστης

Μια πέτρα στην ουροδόχο κύστη μπορεί να προκαλέσει είτε μηδαμινά, είτε έντονα συμπτώματα, ανάλογα με το μέγεθος και τη θέση της. Τα πιο κοινά συμπτώματα αρχικά περιλαμβάνουν την εκδήλωση κωλικού, δηλαδή επίμονου, ανυπόφορου πόνου στο κάτω μέρος της κοιλιάς. Αιματουρία, δηλαδή αίμα στα ούρα μπορεί επίσης να εμφανιστεί λόγω ερεθισμού και βλάβης στην επένδυση της ουροδόχου κύστης. Οι λίθοι στην ουροδόχο κύστη μπορεί να ερεθίσουν την ουροδόχο κύστη, προκαλώντας επιτακτική ανάγκη για ούρηση.

Παράλληλα, ο πόνος ή η δυσφορία κατά την ούρηση είναι ένα κοινό σύμπτωμα, ειδικά όταν οι πέτρες βρίσκονται κοντά στον αυχένα της ουροδόχου κύστης ή στην ουρήθρα. Οι πέτρες που εμποδίζουν τον αυχένα της ουροδόχου κύστης ή την ουρήθρα μπορεί να οδηγήσουν σε δυσκολία στην έναρξη της ούρησης και σε αδύναμη ροή ούρων. Τέλος, υποτροπιάζουσες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος μπορεί να εκδηλωθούν λόγω της παρουσίας λίθων στην ουροδόχο κύστη, οι οποίες λειτουργούν ως πρόσφορο έδαφος αναπαραγωγής βακτηρίων.

Πέτρα στην ουροδόχο κύστη: Επιλογές θεραπείας

Η διαχείριση των λίθων της ουροδόχου κύστης στοχεύει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων, στην απομάκρυνση των λίθων και στην πρόληψη της υποτροπής. Οι επιλογές θεραπείας ποικίλλουν ανάλογα με παράγοντες όπως η σύσταση, το μέγεθος και η θέση εντόπισης του λίθου, αλλά και η γενική υγεία του ασθενούς. Αρχικά, ασυμπτωματικές ή μικρές πέτρες μπορεί να μην απαιτούν άμεση θεραπεία, αλλά αναμονή αυτόματης αποβολής. Σε αυτή την περίπτωση συνιστάται τακτική παρακολούθηση και τροποποιήσεις του τρόπου ζωής, όπως αυξημένη πρόσληψη υγρών, ώστε να αποβληθεί αυτόματα η πέτρα στην ουροδόχο κύστη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, φάρμακα όπως οι άλφα-αναστολείς μπορεί να συνταγογραφηθούν για τη χαλάρωση της ουροδόχου κύστης και τη διευκόλυνση της διέλευσης των λίθων.

Εάν ωστόσο ο πόνος εξακολουθεί να είναι ανυπόφορος και δεν έχει επιτευχθεί αυτόματη αποβολή του λίθου σε διάστημα ενός μήνα, έχει ένδειξη η εφαρμογή επεμβατικής θεραπείας. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να εφαρμοστεί είτε εξωσωματική, είτε ενδοσωματική λιθοτριψία. Η εξωσωματική λιθοτριψία, και πιο συγκεκριμένα η εξωσωματική λιθοτριψία κρουστικών κυμάτων (ESWL) συνιστά μια μη επεμβατική διαδικασία που αξιοποιεί τη δράση των κρουστικών κυμάτων για να σπάσει τις πέτρες της ουροδόχου κύστης σε μικρότερα κομμάτια, προκειμένου να διευκολυνθεί η αυτόματη αποβολή. Η ενδοσωματική λιθοτριψία περιλαμβάνει την εισαγωγή ενός ουρητηροσκοπίου στην ουροδόχο κύστη για τον εντοπισμό και την αφαίρεση λίθων, ενώ εφαρμόζεται έπειτα κάποια πηγή ενέργειας όπως το Laser για τον κατακερματισμό της πέτρας. Οι διαδικασίες αυτές προσφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα και έχουν μειώσει σημαντικά την ανάγκη για χειρουργική επέμβαση.

Η πέτρα στην ουροδόχο κύστη είναι μια κοινή ουρολογική πάθηση που μπορεί να οδηγήσει σε πλήθος δυσάρεστων συμπτωμάτων. Η κατανόηση των αιτιών, η αναγνώριση των συμπτωμάτων και η διερεύνηση των επιλογών θεραπείας είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική διαχείριση. Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη παρέμβαση μπορούν να εξαλείψουν τα συμπτώματα και να βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των ασθενών. Ο Χειρουργός Ουρολόγος – Ανδρολόγος Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης εφαρμόζει τις πιο σύγχρονες τεχνικές για την επιτυχή αντιμετώπιση κάθε περίπτωσης λιθίασης του ουροποιητικού.