Ουρηθρίτιδα: Τι είναι & πώς αντιμετωπίζεται

Παραφίμωση: Τι είναι & πώς αντιμετωπίζεται
22 Φεβρουαρίου 2024
ουρηθρίτιδα

Η ουρηθρίτιδα αποτελεί φλεγμονή της ουρήθρας και συνιστά λοίμωξη του κατώτερου ουροποιητικού συστήματος. Η ουρήθρα είναι ένας ινομυϊκός σωλήνας μέσω του οποίου τα ούρα εξέρχονται από το σώμα τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες, ενώ συνδράμει και στην εξώθηση του σπέρματος στους άνδρες. Πρόκειται για μια κοινή πάθηση μεταξύ σεξουαλικώς ενεργών ανδρών, καθώς σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα (ΣΜΝ). Συνεπώς, η ουρηθρίτιδα δεν επηρεάζει μόνο την ποιότητα ζωής του πάσχοντος ανδρός, αλλά εγείρει και ανησυχίες λόγω της συσχέτισής της με τα ΣΜΝ.

Ουρηθρίτιδα: Τύποι και παθογένεση

Η ουρηθρίτιδα στους άνδρες κατηγοριοποιείται κυρίως σε γονοκοκκική ουρηθρίτιδα και μη γονοκοκκική ουρηθρίτιδα. H γονοκοκκική ουρηθρίτιδα προκαλείται από το βακτήριο Neisseria gonorrhoeae και μεταδίδεται μέσω της σεξουαλικής επαφής. Χαρακτηρίζεται από ταχεία εμφάνιση και έντονη συμπτωματολογία, κυρίως λόγω της ικανότητας του βακτηρίου να εισβάλλει και να πολλαπλασιάζεται στον βλεννογόνο της ουρήθρας. Πιο συγκεκριμένα, τα βακτήρια προσκολλώνται και διεισδύουν στο επιθήλιο της ουρήθρας, πυροδοτώντας μια ανοσολογική απόκριση που εκδηλώνεται ως φλεγμονή.

Αντίθετα, η μη γονοκοκκική ουρηθρίτιδα προκαλείται από ένα ευρύτερο φάσμα παθογόνων μικροοργανισμών, με το Chlamydia trachomatis να είναι το πιο διαδεδομένο. Πέρα από τους λοιμογόνους παράγοντες, ο τύπος αυτός ουρηθρίτιδας μπορεί επίσης να προκύψει από τραύμα, χημικά ερεθιστικά ή να είναι ιδιοπαθές, όπου δεν εντοπίζεται συγκεκριμένη αιτία.

Συμπτώματα ουρηθρίτιδας

Τα συμπτώματα της ουρηθρίτιδας στους άνδρες είναι ποικίλα και σε αρκετές περιπτώσεις ιδιαίτερα έντονα. Πιο συγκεκριμένα, εκδηλώνεται δυσουρία, δηλαδή αίσθημα πόνου ή καύσου κατά την ούρηση, και έκκριμα από την ουρήθρα, το οποίο μπορεί να κυμαίνεται από διαυγές έως πυώδες, ανάλογα με την αιτία. Επίσης εκδηλώνεται κνησμός στην περιοχή της ουρήθρας, ενώ σπάνια και σε σοβαρές περιπτώσεις οι ασθενείς μπορεί να παρουσιάσουν αιματουρία. Να σημειωθεί ότι η γονοκοκκική ουρηθρίτιδα συνήθως εμφανίζεται με πιο έντονα συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένης της άφθονης πυώδους έκκρισης από την ουρήθρα, ενώ τα συμπτώματα της μη γονοκοκκικής ουρηθρίτιδας είναι συχνά πιο ήπια και εκδηλώνονται προοδευτικά.

Ουρηθρίτιδα: Επιλογές θεραπείας

Η θεραπεία της ουρηθρίτιδας θα πρέπει να κατευθύνεται με βάση τον παράγοντα που προκαλεί την πάθηση. Σε περιπτώσεις τόσο γονοκοκκικής όσο και μη γονοκοκκικής ουρηθρίτιδας, η θεραπεία τυπικά περιλαμβάνει χορήγηση αντιβιοτικής φαρμακευτικής αγωγής. Το φαρμακευτικό σχήμα προσαρμόζεται ανάλογα τον αιτιολογικό παθογόνο μικροοργανισμό που προκάλεσε τη λοίμωξη. Για τις λιγότερο κοινές αιτίες, η θεραπευτική προσέγγιση εξακολουθεί να ορίζεται με βάση τον αιτιολογικό παράγοντα. Για παράδειγμα, σε περίπτωση ουρηθρίτιδας που προκαλείται από δερματικούς ερεθισμούς, η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει αλλαγές στο σαπούνι που χρησιμοποιείται και τη μείωση της τριβής με λιγότερο σφιχτά ρούχα.

Η ουρηθρίτιδα στους άνδρες είναι μια πολύπλευρη πάθηση που προκαλεί δυσάρεστα συμπτώματα και ανησυχία, καθώς σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα (ΣΜΝ). Η αντιμετώπισή της απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, που περιλαμβάνει ακριβή διάγνωση, αποτελεσματική θεραπεία, αλλά και προληπτικές στρατηγικές στο κομμάτι της σεξουαλικής επαφής. Ο Χειρουργός Ουρολόγος – Ανδρολόγος Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης εφαρμόζει τα κατάλληλα μέτρα για την επιτυχή αντιμετώπιση της πάθησης, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε μεμονωμένου περιστατικού.