Καρκίνος Νεφρού – Αιτίες Εμφάνισης και Συμπτώματα

Καρκίνος Νεφρού – Διάγνωση και Θεραπεία
25 Μαΐου 2022
Ριζική Κυστεκτομή: Η θεραπεία εκλογής για τον καρκίνο της ουροδόχου κύστης
30 Ιουνίου 2022

Ο καρκίνος του νεφρού αποτελεί μια ασθένεια κατά την οποία τα κύτταρα των νεφρών μετατρέπονται σε κακοήθη, δηλαδή καρκινικά, και παρουσιάζουν ανεξέλεγκτη ανάπτυξη, διαμορφώνοντας έναν όγκο. Η πλειοψηφία των τύπων καρκίνου του νεφρού εντοπίζονται για πρώτη φορά στην επένδυση των μικροσκοπικών σωλήνων του νεφρού. Αυτός ο τύπος καρκίνου του νεφρού ονομάζεται νεφρικό κυτταρικό καρκίνωμα. Ο συγκεκριμένος τύπος καρκίνου συνήθως εντοπίζεται προτού πραγματοποιήσει μεταστάσεις σε άλλα όργανα, ωστόσο, οι όγκοι μπορεί να αυξηθούν σημαντικά σε μέγεθος προτού εντοπιστούν. Ο καρκίνος του νεφρού οφείλεται σε ποικίλλα αίτια εμφάνισης κι εκδηλώνεται με διάφορα συμπτώματα, τα οποία στην αρχή μπορεί να μη γίνουν αντιληπτά από τον ασθενή.

Τα νεφρά βρίσκονται στο άνω και πίσω τμήμα της κοιλιάς σε κάθε πλευρά της σπονδυλικής στήλης. Η κύρια δραστηριότητά τους είναι να καθαρίζουν το αίμα, να απομακρύνουν τα απόβλητα και να παράγουν ούρα. Συνήθως, οι αιτίες που συντελούν στην εκδήλωση καρκίνου του νεφρού δεν είναι πάντα ξεκάθαρες. Ωστόσο, ορισμένοι παράγοντες φαίνεται να αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου. Οι βασικότεροι παράγοντες κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του νεφρού περιλαμβάνουν:

• Κάπνισμα
  • Ηλικία (άνω των 40 ετών)
  • Το ανδρικό φύλο, καθώς οι άνδρες έχουν περίπου διπλάσιες πιθανότητες από τις γυναίκες να εκδηλώσουν καρκίνο του νεφρού.
  • Παχυσαρκία
  • Χρήση ορισμένων παυσίπονων για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Η ύπαρξη προχωρημένης νεφρικής νόσου ή η υποβολή σε μακροχρόνια αιμοκάθαρση
  • Η ύπαρξη ορισμένων γενετικών παθήσεων, όπως η νόσος von Hippel-Lindau (VHL).
  • Οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του νεφρού
  • Έκθεση σε ορισμένες χημικές ουσίες, όπως ο αμίαντος, το κάδμιο, το βενζόλιο, οι οργανικοί διαλύτες ή ορισμένα ζιζανιοκτόνα
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση
  • Η νόσηση από λέμφωμα

Ο καρκίνος του νεφρού εκτός από τα αίτια εμφάνισης στα οποία οφείλεται εκδηλώνει συμπτώματα τα οποία σε αρχικά στάδια μπορεί να μην προκαλήσουν ενόχληση στον ασθενή. Σε πολλές περιπώσεις η πάθηση είναι πιθανό αρχικά να παραμείνει ασυμπτωματική. Καθώς όμως ο όγκος αυξάνεται σε μέγεθος, μπορεί να εμφανιστούν συμπτώματα, τα οποία περιλαμβάνουν:

• Αίμα στα ούρα
  • Ένα εξόγκωμα στο πλάι ή στην κοιλιά
  • Απώλεια όρεξης
  • Ένας πόνος στο πλάι που δεν υποχωρεί
  • Απώλεια βάρους χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος
  • Πυρετός που διαρκεί για εβδομάδες και δεν οφείλεται σε κάποιο παθολογικό αίτιο
  • Έντονο αίσθημα κόπωσης
  • Αναιμία
  • Οίδημα στους αστραγάλους ή τα πόδια

Ο καρκίνος του νεφρού που εξαπλώνεται σε άλλα μέρη του σώματός σας μπορεί να προκαλέσει άλλα συμπτώματα, όπως:

• Δυσκολία στην αναπνοή
  • Βήχα, ο οποίος συνοδεύεται από αίμα
  • Πόνο στα οστά

Για την επιβεβαίωση της ύπαρξης καρκίνου του νεφρού, είναι σημαντικό να πραγματοποιηθεί μια σειρά λεπτομερών εξετάσεων, ώστε να οριστεί το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο. Αν η νόσος εντοπιστεί εγκαίρως, υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα για αποτελεσματική αντιμετώπιση.

Ο Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης είναι στρατιωτικός ιατρός, ειδικευμένος χειρουργός ουρολόγος – ανδρολόγος, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις παθήσεις του προστάτη αδένα και ειδικότερα στον προστατικό καρκίνο. Εξειδικεύτηκε στην ρομποτική (da Vinci) χειρουργική, κατόπιν μετεκπαίδευσης στο παγκοσμίου φήμης και πρωτοπόρο σε ρομποτικές επεμβάσεις κέντρο της Ουρολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Karolinska της Σουηδίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ρομποτική ριζική προστατεκτομή.