Κυστίτιδα: Αίτια εμφάνισης, συμπτώματα και θεραπεία

Οικογενειακό Ιστορικό και Καρκίνος Προστάτη
11 Δεκεμβρίου 2014
Καρκίνος Νεφρού – Διάγνωση και Θεραπεία
25 Μαΐου 2022

Η κυστίτιδα συνιστά φλεγμονή του τοιχώματος της ουροδόχου κύστης και αποτελεί έναν κοινό τύπο ουρολοίμωξης. Η ουρολοίμωξη προκύπτει όταν βακτήρια εισέρχονται στην ουροδόχο κύστη ή στην ουρήθρα και αρχίζουν να πολλαπλασιάζονται. Αυτό θα μπορούσε επίσης να συμβεί εξαιτίας κάποιας ανισορροπίας των φυσικών βακτηρίων που υπάρχουν στο σώμα.. Αυτά τα βακτήρια οδηγούν σε μόλυνση και προκαλούν φλεγμονή.

Η κυστίτιδα μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε, αλλά εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες. Οι ενήλικες γυναίκες έχουν 30 φορές περισσότερες πιθανότητες από τους άνδρες να εμφανίσουν τη συγκεκριμένη πάθηση. Επειδή η ουρήθρα των γυναικών είναι πιο κοντά στο ορθό από ότι των ανδρών, υπάρχει μικρότερη απόσταση για τα βακτήρια να ταξιδέψουν και να προκαλέσουν μόλυνση.

Οι άνδρες διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο για λοιμώξεις της ουροδόχου κύστης καθώς γερνούν. Με την πάροδο του χρόνου εμφανίζεται μεγαλύτερος κίνδυνος για διόγκωση του προστάτη ή καλοήθη υπερπλασία του προστάτη, η οποία είναι μια κοινή αιτία προβλημάτων του ουροποιητικού συστήματος στους άνδρες.

Τα κυριότερα αίτια που ευθύνονται για την εκδήλωση της συγκεκριμένης φλεγμονής είναι η ύπαρξη ουρολοίμωξης, η σεξουαλική επαφή, η εμμηνόπαυση στις γυναίκες, η λήψη ορισμένων φαρμάκων, η έκθεση σε ακτινοβολία, η υποβολή σε χημειοθεραπεία, η συνεχής χρήση καθετήρα, η χρήση ορισμένων επιβαρυντικών προϊόντων υγιεινής αλλά και σπερματοκτόνων σκευασμάτων και διαφραγμάτων. Μερικές φορές η κυστίτιδα εμφανίζεται ως σύμπτωμα άλλων ιατρικών καταστάσεων, όπως ο διαβήτης, η ύπαρξη λίθων στα νεφρά, ο ιός HIV, ο διευρυμένος προστάτης ή οι κακώσεις της σπονδυλικής στήλης.

Τα συμπτώματα της κυστίτιδας μπορεί να περιλαμβάνουν συχνή επιθυμία για ούρηση, θολά ή με έντονη οσμή ούρα ή παρουσία αίματος σε αυτά, χαμηλό πυρετό (ιδίως εάν έχει εκδηλωθεί παράλληλα και ουρολοίμωξη), πόνος κατά τη σεξουαλική επαφή, αίσθηση πίεσης ή πληρότητας της ουροδόχου κύστης ή κράμπες στην κοιλιά ή την πλάτη. Εάν η μόλυνση εξαπλωθεί στα νεφρά, μπορεί να προκαλέσει νεφρική λοίμωξη, τα συμπτώματα της οποίας, εκτός από τα παραπάνω, περιλαμβάνουν ναυτία, εμετό,πόνο στην πλάτη ή στα πλευρά.

Η κυστίτιδα μπορεί να υποχωρήσει χωρίς θεραπεία, αλλά εάν ένα άτομο εκδηλώνει τακτικά τη συγκεκριμένη πάθηση ή εμφανίζει συμπτώματα λοίμωξης των νεφρών, θα πρέπει να υποβληθεί σε ιατρικό έλεγχο. Η θεραπεία της κυστίτιδας εξαρτάται από την υποκείμενη αιτία της. Οι περισσότερες περιπτώσεις ήπιας κυστίτιδας θα υποχωρήσουν μόνες τους μέσα σε λίγες μέρες, αν ο ασθενής διαχειριστεί τα συμπτώματα με μεθόδους όπως κατανάλωση αρκετών υγρών, χυμού κράνμπερι ή ταμπλετών, τη χρήση βαμβακερών εσωρούχων και άνετων ρούχων και την αποφυγή οποιουδήποτε φαγητού ή ποτού που επιδεινώνει τα συμπτώματα.

Εάν η κυστίτιδα διαρκεί περισσότερο από 3 ημέρες, τότε ο ασθενής χρειάζεται να συμβουλευτεί ιατρό, προκειμένου να του χορηγηθούν αντιβιοτικά. να συνταγογραφήσει αντιβιοτικά. Ο τύπος και η διάρκεια της αντιβιοτικής θεραπείας θα εξαρτηθεί από το άτομο και την πορεία της πάθησης.

Για τη θεραπεία της πάθησης υπάρχει παράλληλα η επιλογή χειρουργικής επέμβασης, ωστόσο μπορεί να μην είναι η πρώτη επιλογή του γιατρού. Είναι πιο συχνό για χρόνιες παθήσεις. Μερικές φορές η χειρουργική επέμβαση μπορεί να επιδιορθώσει ένα δομικό πρόβλημα.

Ο Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης είναι στρατιωτικός ιατρός, ειδικευμένος χειρουργός ουρολόγος – ανδρολόγος, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις παθήσεις του προστάτη αδένα και ειδικότερα στον προστατικό καρκίνο. Εξειδικεύτηκε στην ρομποτική (da Vinci) χειρουργική, κατόπιν μετεκπαίδευσης στο παγκοσμίου φήμης και πρωτοπόρο σε ρομποτικές επεμβάσεις κέντρο της Ουρολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Karolinska της Σουηδίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ρομποτική ριζική προστατεκτομή.