Καρκίνος του Νεφρού: Αιτίες Εμφάνισης και Συμπτώματα

Οικογενειακό Ιστορικό και Καρκίνος Προστάτη
11 Δεκεμβρίου 2014
Κυστίτιδα: Αίτια εμφάνισης, συμπτώματα και θεραπεία
29 Απριλίου 2022

Ο καρκίνος του νεφρού είναι μια πάθηση κατά την οποία τα κύτταρα των νεφρών γίνονται κακοήθη (καρκινικά) και αναπτύσσονται ανεξέλεγκτα, σχηματίζοντας όγκο. Στην πλειοψηφία τους εντοπίζονται πριν εξαπλωθούν και δημιουργήσουν μεταστάσεις σε άλλα όργανα. Αν ο καρκίνος του νεφρού διαγνωστεί εγκαίρως, μπορεί να αντιμετωπιστεί επιτυχώς με μεγαλύτερη ευκολία. Ωστόσο, αυτοί οι όγκοι μπορεί να πολλαπλασιαστούν σημαντικά σε μέγεθος προτού εντοπιστούν. Ποιοι είναι ωστόσο οι παράγοντες βάσει των οποίων μπορεί να εκδηλωθεί καρκίνος του νεφρού;

Οι αιτίες δημιουργίας καρκινικών κυττάρων στα νεφρά δεν είναι ξεκάθαρες. Ωστόσο, ορισμένοι παράγοντες φαίνεται να αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της συγκεκριμένης πάθησης. Για παράδειγμα, ο καρκίνος του νεφρού εμφανίζεται συχνότερα σε άτομα του ανδρικού φύλου ηλικίας άνω των 40 ετών. Παράλληλα, φαίνεται να διαδραματίζει ρόλο το κάπνισμα, διπλασιάζοντας τις πιθανότητες εμφάνισης της πάθησης. Στους πιθανούς παράγοντες συγκαταλέγονται επίσης η παχυσαρκία, η χρήση παυσιπόνων για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, η υψηλή αρτηριακή πίεση ή η έκθεση σε ορισμένες χημικές ουσίες όπως οι οργανικοί διαλύτες ή ορισμένα ζιζανιοκτόνα. Κάποιες ασθένειες ή γενετικές παθήσεις μπορεί να προκαλέσουν την εμφάνιση καρκίνου στα νεφρά, όπως κάποια προχωρημένη νεφρική νόσος ή νεφρική ανεπάρκεια, η υποβολή σε μακροχρόνια αιμοκάθαρση, η ύπαρξη ιστορικού για τον συγκεκριμένο τύπο καρκίνου, το λέμφωμα ή ορισμένες γενετικές παθήσεις όπως η νόσος von Hippel-Lindau (VHL).

Ως προς τα συμπτώματα μέσα από τα οποία εκδηλώνεται ο καρκίνος του νεφρού, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να μην εμφανίζονται στα πρώιμα στάδια της ασθένειας. Καθώς ο όγκος μεγαλώνει, μπορεί να εμφανιστούν συμπτώματα. Αυτά περιλαμβάνουν αίμα στα ούρα, την ύπαρξη ενός εξογκώματος στην συγκεκριμένη περιοχή παράλληλα με εκδήλωση πόνου που δεν υποχωρεί, απώλεια όρεξης, απώλεια βάρους που συμβαίνει χωρίς γνωστό λόγο. Παράλληλα, το άτομο που πάσχει από καρκίνο του νεφρού μπορεί να εκδηλώσει πυρετό που διαρκεί για εβδομάδες και δεν προκαλείται από κρυολόγημα ή άλλη λοίμωξη, έντονη κόπωση, αναιμία ή πρήξιμο στους αστραγάλους ή τα πόδια. Ο καρκίνος του νεφρού που εξαπλώνεται σε άλλα μέρη του σώματός μπορεί να προκαλέσει κι άλλα συμπτώματα, όπως δυσκολία στην αναπνοή, βήχας που να συνοδεύεται με αίμα ή πόνος στα οστά.

Υπάρχει περίπτωση ο ασθενής να εκδηλώσει συμπτώματα καρκίνου του νεφρού, όπως πόνο στο πλάι, απώλεια βάρους ή υπερβολική κόπωση. Παράλληλα, μπορεί ο αρμόδιος ιατρός να εντοπίσει κάποιο εξόγκωμα κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης ρουτίνας ή ένα σημάδι καρκίνου του νεφρού κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης για άλλη ασθένεια. Ανεξάρτητα από αυτό, για να επιβεβαιωθεί ο καρκίνος του νεφρού, θα χρειαστεί λεπτομερής κλινική εξέταση, λήψη ιστορικού υγείας και σειρά εξετάσεων.

Ο Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης είναι στρατιωτικός ιατρός, ειδικευμένος χειρουργός ουρολόγος – ανδρολόγος, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις παθήσεις του προστάτη αδένα και ειδικότερα στον προστατικό καρκίνο. Εξειδικεύτηκε στην ρομποτική (da Vinci) χειρουργική, κατόπιν μετεκπαίδευσης στο παγκοσμίου φήμης και πρωτοπόρο σε ρομποτικές επεμβάσεις κέντρο της Ουρολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Karolinska της Σουηδίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ρομποτική ριζική προστατεκτομή.